Tags

Dagarna är korta vandringar

längs den enda asfalterade vägen

till en kopp te och en bit lantligt bröd

dagarna är utsiktslösa stunder

med loja flugor på den dammiga balkongen

 

Jag får inte lämna staden än

sade de slättrakade männen

som stormade hotellet

jag är fri men i mellanrummet

jag är fri men i övergången

jag är fri men får korsa mitt eget spår

 

På kvällen lägger jag mig på det sträva lakanet

innanför ögonlocken

klättrar jag upp i körsbärsträdet på gården

den gata där våra läppar inte fick röra varandra

täcks sakta av rostbruna löv

jag hör demonstranternas hetsade röster

som skakar butikernas fönsterrutor

och de sista löven som klamrat sig fast vid grenarna

 

Jag drömmer för att glömma

jag drömmer för att komma ihåg

en gång drömmer jag två gånger om henne